Product was successfully added to your shopping cart.

Välj rätt yogatillbehör

Har man inte använt yogatillbehör i yogan innan kan det vara svårt att veta hur dessa ska användas. Yogatillbehör (även kallat props) kan både avlasta kroppen i avslappnande positioner för att släppa spänningar och användas för att skapa kraft i andra positioner för att få kontakt med musklerna.

FÖRDELAR MED YOGATILLBEHÖR

Det som gäller generellt för alla yogatillbehör är att de på många olika sätt kan bidra till att fördjupa yogapraktiken. De har alla olika fördelar och användningsområden. Även en van yogautövare rekommenderas att testa olika tillbehör för att se hur det känns, kanske får kunden en ny upplevelse och lär sig något nytt.

OLIKA TYPER AV YOGATILLBEHÖR

Det finns många olika sorters tillbehör, som alla kan användas på olika sätt. Här nedan beskriver vi hur de olika tillbehören kan användas för att fördjupa, stödja och kanske ge nya upplevelser på yogamattan.

FILTAR

Går att sitta på en hopvikt filt istället för en kudde för att sitta bekvämt under meditation. Används som stöd lite här och var när mattan eller golvet känns hårt. Stöttar kroppen för en bättre hållning i sittande positioner. Rulla en filt och lägg under knän i Savasana och avslappning för att avlasta ländryggen. Användas som värmande och tyngd på kroppen för att främja avslappning under Savasana eller avslappning.

YOGABLOCK & KLOSSAR

Olika storlekar på block kan användas utefter olika behov. Kan användas att placera händerna på istället för i golvet i stående positioner som stående framåtfällning, triangeln och halvmånen för att få hjälp med tekniken. Hjälper till att släppa spänningar och få en skön stund i avlastade varianter av bron och skulderstående. Placera ett block tvärs under höften, under sacrum, korsbenet, som är den platta delen längst ner på ryggen. Lägg det ned så du har den smala eller breda delen upp. Använd för att skapa kraft och kontakt i benen i vissa stående positioner. Avlasta med block för att komma rätt i vissa positioner, som exempelvis en djup squat.

YOGABOLSTER

Kan användas för att avlasta kroppen i all form av yoga, men är extra användbart i yin- och restorativeyoga för att främja full avslappning i positionerna. Använd som support under knän i en liggande avslappning eller savasana för att avlasta ländryggen. Bolster används i framåtfällningar för att vila huvudet eller armarna mot. Används att sitta på för en god hållning och bekväm sittande position i meditation.

YOGABÄLTEN

Används för att att göra positioner där man känner sig stel enklare nå in i. Förbättrar hållningen och tekniken i positioner där man ska nå fötterna. För den som är överrörlig kan straps ge support för att undvika att gå för långt i positionerna.

ÖGONKUDDE

Skönt att lägga över ögonen eller på pannan som tyngd under avslappningsövningar, yinyoga-/restorativepositioner samt savasana. Lägg över pannan om det snurrar mycket tankar i huvudet för att landa lite. Låt en ögonkudde vila i vardera hand under avslappningsövningar, yinyoga- och restorativepositioner samt savasana.

YOGAHJUL

Öppna upp framsidan av kroppen - axlar, bröst, magmuskler, höftböjare och framsida lår, med olika övningar Perfekt för att fördjupa bakåtböjningar och därmed öppna upp hjärtat. Masserar hela ryggraden på djupet, skonsamt och effektivt, genom att man rullar upp och ner med ryggen på hjulet. Övar upp balansen samt stärker core och axlar, bra för att öva upp handstående och underarmsbalanser.