Produkten är lagd i varukorgen

Fördjupa din yogapraktik med block

yogablockOm man bara ska skaffa ett yogatillbehör så kanske det skulle vara block, yogaklossar, just för att de går att använda på många olika sätt, oavsett vilket stil av yoga du utövar. Om du är nybörjare i yoga eller inte har yogat med block innan kan man undra hur och när  man ska använda dem. Man kan använda dem på många olika sätt i olika yogapositioner. Att ta hjälp av block i sin yogapraktik kan hjälpa dig att komma djupare in i yogapositioner eller att nå en ny utmaning.  

Hur använder man yoga block?

Hur kommer man igång med yogablock? En bra början är att ta med dem och placera längst fram eller vid sidan av mattan så att du lätt kan få tag i dem när de behövs. Om läraren tipsar om att använda block i en yogaposition så våga testa. Ibland kan man tro att det är “fusk” att använda hjälpmedel i yogan men det är precis tvärtom - de ska hjälpa oss att fördjupa vår praktik på ett tryggt och behagligt sätt. Blockens dimensioner gör att de går att använda i olika höjder så testa vad som funkar för dig.

Du kan sitta på ditt block för att förhöja höfterna när du ska sitta ner på mattan och du kan även placera blocken under knäna för att stötta dem när du sitter ner eller ligger ner. Att hålla i två block förlänger armarna i positioner som framåtfällningar och utfallssteg vilket hjälper till att hålla ryggen rak.

yogablock sitt

Även i yogapositioner som arbetar med kroppens sidor som till exempel triangeln kan blocket hjälpa att hålla en god linjering vilket gör att man inte kollapsar i sidan. Blocket kan också användas som stöd för att öppna upp bröstet i liggande bakåtböjar och i till exempel bron kan man placera ett block under korsbenet vilket kan kännas avlastande och avslappnande. De kan också användas både för att träna teknik och stötta när man tränar huvudstående eller underarmsstående.

Aktivera musklerna eller slappna av

Förutom att stödja och förlänga så kan man också använda blocken som hjälpmedel att aktivera rätt muskler i olika yogapositioner. Det gör du genom att placera ett block mellan låren i till exempel bergets position och sedan lätt krama om det. Du kan även placera blocken  mellan låren eller armarna i nedåtgående hunden för att engagera musklerna.

Blocken kan också användas som avlastning för att lättare kunna slappna av genom att vila pannan på det i framåtfällningar eller i till exempel duvan. Oavsett om du utövar en mjukare eller mer fysisk form av yoga kommer blocken väl till användning.

Yogablock har många funktioner

Olika material och utföranden

Yogablock finns i flera modeller och material för att kunna passa olika behov. De vanligaste materialen är kork och lättviktsskum. Blocken i kork är stabila och ger ett bra grepp både i handen och på mattan. Skumvarianten är mjukare och lättare och passar bra att ta med när du är på resande fot.

Har du inga block hemma kan du använda böcker eller andra föremål med liknande dimensioner. Om du vill fördjupa din yogapraktik och undersöka hur block kan hjälpa dig med det så hittar du flera modeller och färger här.

yogablock