Hur använder man ett yogabälte?

Ett yogabälte, även kallat yogaband- eller yogastrap, är ett fiffigt hjälpmedel för dig som vill fördjupa din yogapraktik eller göra vissa yogapositioner som annars är svårtillgängliga för dig. Ett strap hjälper oss genom att göra våra armar längre och varsamt stabilisera oss så vi kan komma djupare in i olika yogapositioner. Det är ett litet hjälpmedel som kan göra stor skillnad och som dessutom är lätt att med sig vart du än vill yoga. Här kommer fem exempel på övningar som beskriver hur du kan utveckla din praktik med ett yogabälte. Kom ihåg att vara ödmjuk mot dig själv, att lyssna efter kroppens begräsningar och att inte pressa dig för hårt in i positionerna.


Paschimottanasana - Sittande framåtfällning

I denna klassiska framåtfällning kan ett yoga strap hjälpa till att komma närmare dig själv, särskilt när du har svårt att nå fram till dina fötter. Bandet blir helt enkelt en förlängning av dina armar. Håll ändarna av bandet och trä bandet över dina fötter. Dra bandet mot dig samtidigt som du fäller varsamt framåt från höften.

yogabälte övningar

Gomukhasana - Koansiktet

Är du tight i området kring dina axlar och armar och inte kan nå dina händer bakom ryggen i denna position så fungerar bandet även här som förlängda armar. Greppa tag om bandet bakom ryggen så nära händerna som möjligt och låt varje andetag få dig att mjukna lite till.

yogabälte övningar

Natarajasana - Dansaren

I denna balansposition där vi lutar oss bak kan det vara svårt att nå tag om foten. Gör en ögla i ena änden av ditt yogastrap och trä det över foten. Håll sedan armarna över huvudet och greppa bandet så du försiktigt drar foten mot huvudet. Bandet hjälper oss att bli stadigare och långsamt jobba oss djupare in i bakåtböjningen i den här positionen.

yogabälte övningar

Supta Baddha Konasana - Vilande fjäril

En position som kan var fantastiskt återhämtande och väl värd att stanna i en lite längre stund. Här kan du ta hjälp av yogabandet genom att använda det för att stötta upp benens position. Genom att hålla benen på plats så kan du helt och fullt släppa taget och bara njuta i den är positionen. Gör en stor ögla av yogabältet och trä det över dig när du sitter upp med benen i fjärilsposition. Låt ena delen av öglan vara över korsbenet och träsedan den andra öglan över fötterna och lägg dig försiktigt ner.


Adho Mukha Svanasana - Nedåtgående hunden

Antagligen den mest utförda yogapositionen, men som kan vara svår att förstå sig på och känna att man gör “rätt” i. För att skapa balans i hunden så är det viktigt att ha jämnt fördelat kraft i både armar och ben. Genom att spänna yogabältet runt dina överarmar eller dina vader kan du hjälpa till och vägleda vilka muskler du ska aktivera.

Ett yogastrap är ett mångsidigt hjälpmedel som dessutom är litet och lätt att förvara. Är du intresserade av att vidga din yogapraktik så är yogabältet en bra början till en liten peng. Yogagrossisten har yogabälten i flera modeller, längder och färger som du hittar här.